Thursday, September 3, 2009

ibu

menunggu-nunggu hari bulan merah datang.sepatutnye die dah jengah by this date.tapi xjuga sampai.aah.lagi baguz.mintak2 extend sampai lepas raya nanti.

seperti raya yg lepas dan yang lepas2.
pagi raya aku d rumah.siblings yang lain di masjid,solat raya.
dan seperti biasa jgk every year, aku lah yang liat bgn.mmg susah bgn pagi.hisshhh mcm mane kawin nnti.xpe, itu nanti.

hampir tgh hari,bergerak ke rumah pak ngah,dah menjadi amalan keluarga kami since my dad died few years ago.sbb pak ngah adik arwah ibu,kirenye dia lah orang tua kami skrang.
dan aku ingat first time raya di rumah nye,a few years back, aku masih ingat ku bisik ke telinga kakak 'tak rasa kan raya kat umah betul2 depan kubur?'..seraya dgr soalan aku,kakak angguk dan gelak.

kubur,cemetery, yang menempatkan orang2 yang terdahulu,yang aku sayang,kubur yang ini, berdepan dgn umh pak ngah ni.
arwah nenek,dan nenek,atok,mak,papa,othman (my three days old nephew).

kata mak su,pak ngah memang mahu tanah yang depan kubur tu, nak wat rumah keluarganya,
kata maksu lg,kalau mak su,mmg tak hendak lah, depan kubur!!
dan mmg beranda nye pon mmg betul2 menghadap kubur. kata pak ngah,bagus lah,hari2 ingat mati. dan aku rasa kagum sikit, kata maksu lagi, pakngah tu selalu berdiri kat beranda tuh,tgk kubur arwah nenek.dan semua org tahu kalau pak ngah tu ank kesayangan nye nenek.

pak ngah itu mmg anak yang soleh,anak yang baik, instead sgt baik.
dia kawin hanya selepas nenek meninggal,katanya x mahu memilih isteri over nenek. kan itu yg selalu jadi ble dah kawin.mertua vs menantu.
dan aku sebenarnya x pernah berpeluang mengenali nenek, kedua2 nenek meninggal seblm aku lahir lagi, dan atok seingat aku,meninggal masa aku 2 atau 3 tahun.

jadi aku boleh ceritakan hal ni kerna dari penceritaan maksu,mostly.
nenek meninggal pada Eidul Adha. pagi raya, nenek suruh pak ngah ke kedai tabib, membeli ubat utknye, kedai tabib pula sedikit jauh dari rumah dan disebabkan hari tu pula hari raya, pak ngah tangguhkan dulu ke kedai tabib,katanya, lepas sembelih lembu.
dah lepas ceremony menyembelih, pak ngah menuju ke kedai tabib, on d way nye nak pulang, orang kabarkan 'ibu kau dah meninggal'
terkejut sampai pengsan pak ngah.
dan pengsan nya berkali2.
begitu kasih nye dia ke nenek.
dan aku adore him for that.
selepas nenek dah gone, he was lonely and sad.
selalu rindu nenek,dan sendiri2.
ibu yang jugak kakaknya pak ngah kata ;' tak boleh jadi ni, kesian adik aku, lebih baik kawinkan dia'
only then he was married to mak ngah and blessed with 6 children.

niat dalam hati nak train teman lelaki ;
1. supaya setia macam bapa
2.taat ibu macam pak ngah

niat dalam hati. banyak kali jugak aku kabarkan pada si dia
'kalau B tak boleh nak setia macam papa, tak payah la kawin'
tapi entah die take note ke tak.

harini pasal pak ngah. nanti byk lagi nak cakap.
tapi itu nanti ye.

No comments:

Post a Comment